Recensie: Zingend dichten in het Afrikaans

Michel Vink. De Zuid-Afrikaanse dichter en muzikant Gert Vlok Nel is een van de bekendste dichters uit zijn land. Na een muzikale stilte van veertien jaar heeft hij weer een plaat gemaakt: Onherroeplik.

Openingsnummer Soos ’n Trein Riding Into Rain maakt dankzij de scherpe mondharmonica meteen overduidelijk dat hij rijkelijk is geïnspireerd door Bob Dylan. Dat geldt ook voor ’n Hand Vol Gruis, dat begeleid door een rustiek akoestisch ritme langzaam op gang komt. De simpele muzikale begeleiding van een akoestische en elektrische gitaar, mondharmonica, accordeon, percussie en een subtiele hammond, geeft het geheel nog eens een extra dimensie.
Een van de hoogtepunten op dit album is Jonk, dat met zijn zeven minuten gelijk het langste nummer is. De dichter draagt hier een nummer voor, zoals dat hoort te gaan met gedichten. Alleen een geoefend oor begrijpt hier echter waar de teksten precies over gaan, want er wordt voornamelijk in het Afrikaans en sporadisch in het engels gezongen en voorgedragen.

Zingende dichter
Gert Vlok Nel uit Beaufort-West werd in 1993 bekend bij het literaire publiek door zijn debuutbundel Om te lewe is onnatuurlijk, waarvoor hij de Ingrid Jonker Prize in ontvangst mocht nemen. In Nederland kwam de dichtbundel pas anderhalf decennium later op de markt. De in 2012 overleden dichter Gerrit Komrij nam niet minder dan acht van zijn gedichten over in zijn bundel De Afrikaanse poëzie in 1000 en enige gedichten.
In 2006 kwam Gert’s debuutalbum Beaufort Wes Se Beautiful Woorde uit en het werd zijn grote muzikale doorbraak bij het Nederlandse publiek. Onherroeplik is zijn tweede album.

Onherroeplik is een plaat die muzikaal goed in elkaar zit, met invloeden van de eerdergenoemde Dylan en anderen. Maar met dichters draait het voornamelijk om de woordenkunst, maar helaas komen we die niet uitgeschreven tegen.

Bestel Onherroeplik online