Recensie: Soedanese soul van Amira Kheir

Michel Vink. De jonge Soedanese zangeres Amira Kheir is een nieuwe stem van een jonge Afrikaanse generatie. Haar debuut is View From Somewhere.

In het world- en jazzcircuit is Kheir al een veel geziene gaste en wordt ze al de Diva van de Soedanese woestijn genoemd, zo jong als ze eigenlijk nog is. Sinds dat haar debuutalbum op de markt verscheen in 2011, reist Amira bijna constant de wereld over om alle bekende podia aan te doen. Zo trad ze onder andere al op tijdens het legendarische Festival Au Desert in Mali en London Jazz Festival.

Multiculturele achtergrond
Als zangeres en componiste put Amira uit haar eigen multiculturele achtergrond en zingt over thema's als verlangen en spiritualiteit. Ze groeide op in het Italiaanse Turijn als kind van Noord-Soedanese ouders, maar sinds haar 18e woont ze in Londen. In haar composities is een gevoel van ergens thuishoren een terugkerend thema. 'In mijn ouderlijk huis luisterde ik altijd naar Soedanese muziek. Die kan heel weemoedig en emotioneel zijn. Maar ik draaide op de pick-up van mijn vader ook platen van Sam Cooke, Bob Dylan en Miriam Makeba. Zo groeide ik op met een letterlijke wereld aan invloeden.'
Kheir put inspiratie uit zowel de traditionele muziek van Soedan, als jazz, funk, soul (Cassandra Wilson, Björk) en muziek uit het Midden-Oosten. Als zangeres is Kheir sterk beïnvloed door de Soedanese traditionele zang, met name van de mystieke religieuze soefi die al eeuwen in Soedan wonen. 'De muziek van mijn land heeft veel gemeen met die van Oost-Afrika, van Ethiopië bijvoorbeeld. Het is een wereld op zich.'

Bestel View From Somewhere online