Recensie: Nauwelijks vernieuwing van Antibalas

Michel Vink. Weinig bands zijn zo schatplichtig aan de meester Fela Kuti als Antibalas uit Brooklyn, New York. En nog minder zijn er in staat om hun grote voorbeeld zoveel eer aan te doen.

Vijftien jaar na de oprichting in een pakhuis in Brooklyn is Antibalas een van de beste afrobeat-bands van deze planeet geworden. Ze bewijzen dat je niet per definitie uit Nigeria hoeft te komen om Fela's erfgoed te bewaren. Het zal om die reden geweest zijn waarom de meeste leden van de band destijds werd gevraagd om de musical Fela! van muzikale omlijsting te voorzien.

Protestnummers
Antibalas is met dit album weer helemaal terug na een schijnbare afwezigheid van vijf jaar. Ze slagen er al jaren in om afrobeat te laten overleven, ook buiten de context van het Nigeria uit de zeventiger en tachtiger jaren. Sterker nog, hoewel het album vooral opvalt door zijn instrumentale werk, staat een groot deel van hun gelijknamige album vol met protestnummers en komen issues aan de orde waar de burger in deze tijd mee worstelt. Antibalas wijst zijn luisteraars op de misstanden die in de hedendaagse samenleving plaatsvinden en frontman Amayo acteert hier als een protestzanger. Daarbij past Dirty Money goed in het huidige sentiment van de Occupy-beweging, terwijl Him Belly No Go Sweet gaat over iemand die ondanks een mooi huis en mooie kleren niet gelukkig is.

Voorspelbaar
De band is als eenheid communicatief sterk en speelt met een efficiëntie die een zekere kalmte ademt. De voorbije jaren werd Antibalas langzaam maar zeker weggedreven van alle andere invloeden dan afrobeat. Ze zijn daarbij een stuk strakker gaan spelen, maar zijn ook voorspelbaarder geworden. Ondanks dat horen we nog steeds geweldige solo's, onder andere van Victor Axelrod's keyboards en de saxen van Martin Perna en Stuart Bogie, maar ze komen stuk voor stuk uiteraard op zijn best uit de verf in het geheel van de band.
Goed album, maar niet echt opvallend of vernieuwend.

Bestel Antibalas online