Recensie: Meditatieve momenten op Amanké Dionti

Michel Vink. De toegankelijke en prettig in het gehoor liggende eclectiek op Amanké Dionti combineert Ablaye Cissoko's Senegalese zang en West-Afrikaanse kora met Volker Goetze's gevoelige jazz.

Wanneer je de naam Cissoko hoort of leest, weet je dat je met een lid van de West-Afrikaanse griot-familie te maken hebt. Ablaye Cissoko is een Senegalese kora-speler en in de afgelopen decennia heeft zijn fascinatie voor de kora geleid tot tal van samenwerkingen van kora met andere muziekinstrumenten en genres. Op Amanké Dionti werkt Cissoko samen met de Amerikaans-Duitse trompettist Volker Goetze.
Amanké Dionti is een melodieus en dromerig album geworden. Geen snelle improvisaties, maar goed gestructureerde meditatieve nummers. Goetze maakt gebruik van een demper op zijn trompet om de klankkleur en het volume beter aan te laten sluiten op Cissoko's wat zachtere kora- en stemgeluid.

Meditatieve momenten
Het album is niet het eerste resultaat van de samenwerking van de twee. Eerder maakten ze het album Sira en er volgde een uitgebreide toernee. Volker Goetze: 'Je kunt zeggen dat het eerste album meer een spontane actie was, terwijl we bij de opnames van Amanke Dionti veel meer bewust waren van de elementen die goed werkten bij onze samenwerking. Als we spelen is dat bijna als een meditatie en het verbaast me dat we tijdens onze optredens voor meer dan een uur in die state of mind konden blijven. Het is namelijk behoorlijk hard werken en de geest is constant aan het dwalen.'
Amanke Dionti werd opgenomen in de karakteristieke omgeving van Bon Secours, een historische houten kerk in Parijs die dateert uit het midden van de negentiende eeuw. 'Ruimtes met een natuurlijke galm zijn perfect voor de kora, stem en trompet. Deze houten kerk bood de perfecte omgeving, terwijl het spirituele en mystieke karakter van de ruimte zelf de geest diende van onze muziek.'

Slavernij
Amanké Dionti kan worden vertaald als 'zij is niet jouw slavin', waarmee Cissoko een van de minst bekende taboes van de Senegalese maatschappij bespreekbaar probeert te maken. Zijn teksten dwingen respect af voor de duizenden jonge vrouwen die door hun verarmde familie naar afgelegen gebieden worden gestuurd om te werken voor meer welvarende stedelijke gezinnen. Deze jonge vrouwen hopen hiermee geld te verdienen, maar in plaats daarvan worden ze vaak uitgebuit en in de praktijk worden ze behandeld als niets meer dan slavinnen. Cissoko brengt hiermee deze kwestie over aan een internationaal publiek.

Bestel Amanké Dionti online