Recensie: Gered van de brandstapel

Michel Vink. Vanaf de late jaren zestig tot in de vroege jaren tachtig bestond er een levendige muziek-scene in de Somalische hoofdstad Mogadishu. Muzikanten zochten de grenzen op van regionale stijlen en vonden inspiratie in westerse pop, jazz en elementen uit het Midden Oosten. Het was een tijd waarin deze grote diversiteit aan geluid er bij de bevolking in ging als pap.

Dur-Dur Band speelde een belangrijke rol in de grote bijdrage die het Somalische geluid deed aan de creatieve cultuur in de Hoorn van Afrika. Duizenden opnames werden er door diverse bands gemaakt in het Somali National Theatre, Radio Mogadishu en andere studio's, met daarnaast nog vele optredens in de nachtclubs van Hotel Juba, Jazeera Hotel en Hotel al-Curuuba. De muziekscene van het land flooreerde.
Bands als Dur-Dur, Iftin en Shareero werden aan de ene kant geïnspireerd door wereldsterren als Michael Jackson, Phil Collins, Bob Marley en Santana, naast James Brown en soul uit Amerika in het algemeen. Tegelijkertijd waren er groepen actief die regionale stijlen speelden en zo de traditionele kant van de Somalische muziek voor het internationale voetlicht plaatste. Deze groepen hielpen de traditie in de vernieuwende wereld een plaats te geven en slaagden daar goed in, want de traditionele stijlen zijn tot de dag van vandaag populair in het genre.

Volume 5
Deze opnames, geremastered van een gekopieerde cassette, is een document van Dur-Dur Band uit de periode dat zij zich hadden gevestigd als een van de meest populaire bands van Mogadishu. In 1987 bestond de band uit de zangers Sahra Abukar Dawo, Abdinur Adan Daljir, Mohamed Ahmed Qomal en Abdukadir Mayow Buunis, met achter zich een groep van maar liefst dertien muzikanten. Ze slaagden erin om bijna tien albums te maken, voordat ze naar Ethiopië, Djibouti en Amerika emigreerden. Dur-Dur Band was een onafhankelijke band, ze stonden niet onder druk van de overheid om over politieke zaken te zingen. Ze waren gefocussed op het liefdesgenre en culturele onderwerpen.
Nadat het land door een burgeroorlog verscheurd werd, stonden muziek en kunst op een lagere plaats. Veel van de bekende muzikanten verlieten het land en muziek werd bijna verboden in 2010. Toevallig was het radiostation waar Volume 5 destijds werd opgenomen voor korte tijd de enige in Mogadishu die van de islamisten van Al-Shabab nog muziek mocht draaien op de radio.

Dur-Dur Band is een goed voorbeeld van het bijzondere geluid van Somalië vordat het de verkeerde kant op ging. Maar dankzij de diaspora blijft de Somali-sound behouden voor de wereld. En ook dankzij Awesome Tapes from Africa kan de hele wereld daar nu getuige van zijn.

Bestel Volume 5 online