Recensie: De ziel van Ivoorkust

Michel Vink. Mochten we de laatste jaren schijnbaar al helemaal op de hoogte zijn gebracht van de funky West-Afrikaanse muziek van een aantal decennia geleden, er ontbrak toch nog een belangrijk land in de rij van invloedrijke stromingen in de muziek van die dagen, en dat land is Ivoorkust.

De compilatie Ivory Coast Soul 2 bevat veertien zeldzame en obscure tracks die zijn opgenomen in Abidjan tussen 1976 en 1981. Hij werd samengesteld en gelicentieerd door de in het circuit bekende vinylgraver Djamel Hammadi, ook bekend als Afrobrazilero, met de hulp van Dj Julien Lebrun. Na zeventien reizen naar Ivoorkust en intensieve zoektochten naar de oorspronkelijke artiesten en producenten selecteerden zij deze tracks om te laten zien hoe geweldig en bruisend Abidjan was in deze periode.
De verschillende tracks tonen een versmelting van stijlen, vergelijkbaar met zoals de muziek zich in die tijd ontwikkelde in bijvoorbeeld Nigeria. Net als dit land bevond Ivoorkust zich op dat moment in een economisch succesvolle periode, mede dankzij de nog altijd bejubelde Ivoriaanse president Félix Houphouêt-Boigny. Die ‘gelukkige’ tijd hoor je terug in de muziek, in zijn positivisme en euforie. Er werd geëxperimenteerd met verschillende stijlen en met behendig gitaarwerk, krachtige en frontale hoorns en veel stuwende percussie.

Culturele hoofdstad Abidjan
De aantrekkingskracht van Abidjan mag niet worden onderschat. Muzikanten uit de hele West-Afrikaanse regio kwamen naar de stad om daar muziek op te nemen. Het was en is nog steeds een bruisende smeltkroes en cultureel centrum voor vele West-Afrikaanse muzikanten. Hedendaagse sterren als Amadou & Mariam en Oumoou Sangaré reisden in het begin van hun carrière honderden kilometers naar Abidjan, omdat daar de opnameomstandigheden veel beter waren.
Op de verzamelingen van enkele cratediggers en archivarissen na bleef de Ivoriaanse afrofunk, afrobeat en afrorock uit die jaren best wel onder de radar. Ernesto Djédjé is daarbij dan toch wel een uitzondering, want zijn Ziboté wordt op feesten nu nog met gejuich ontvangen, ook door mensen buiten Ivoorkust.

Welkome aanvulling
De eerste compilatie Ivory Coast Soul verscheen enkele jaren geleden op het wat onbekende Franse label Hot Casa en onlangs verscheen dus het tweede deel. Zelfs met de schijnbaar bijna constante stroom aan heruitgebrachte muziek van die kenmerkende periode in de Afrikaanse geschiedenis, is het nog steeds spannend om weer nieuwe muziek te ontdekken. Een nieuwe verzamelaar uit West-Afrika is altijd een welkome aanvulling.
In het beste geval bieden compilaties van dit caliber snapshots in de muziek van een bepaalde tijd en plaats, het is aan de luisteraar om er verder in te duiken. Ivory Coast Soul geeft deze soundtrack van een tijd waarin Ivoorkust ‘the place to be’ was in West-Afrika. Het is te hopen dat er meer volgt en er een stroom van rereleases tot stand komt. Het is het meer dan waard en ik heb het gevoel dat dit slechts het begin is.

Bestel Ivory Coast Soul 2 online