Recensie: De opkomst en ondergang van Kiki Gyan

Michel Vink. Het label Soundway Records kwam onlangs met een compilatie van het werk van de Ghanees Kiki Gyan. Een succesvolle muzikant, maar hij kwam tragisch aan zijn einde.

Een vrij onbekende naam, maar op de grens van de zeventiger en tachtiger jaren een begrip in de West-Afrikaanse muziekscene. Geboren als Kofi Kwarka in 1956 begon hij op zijn vijfde piano te spelen en stapte vervolgens over op keyboards als jonge schooljongen in Takoradi. Hij speelde al op professioneel niveau toen hij twaalf was en twee jaar later ging hij van school en vertrok naar Accra om zijn muzikale bezigheden voort te zetten.

Osibisa
Met The Pargadija Band reisde hij in 1971 naar Londen en het was tijdens deze tour dat hij onder de indruk raakte van de populaire Ghanees/Caribische afropopband Osibisa. Het jaar daarop kwam deze band naar Accra voor hun eerste Afrikaanse toernee en Kiki werd door Mac Tontoh, Osibisa’s trompettist, ervan overtuigd om met hen mee te gaan naar Engeland.
Toevallig verliet Osibisa’s toetsenist Robert Bailey op dat moment de band, waardoor Gyan de nieuwe toetsenist werd. Osibisa was in het begin van de jaren zeventig bijzonder populair met bijvoorbeeld de hit Sunshine Day en ze traden zelfs een keer op op Buckingham Palace. Rond die tijd was hij pas 16 en twee jaar later was hij miljonair.

24 Hours In A Disco
Gyan bleef bij Osibisa tot 1979, maar verhuisde toen naar Nigeria om te beginnen aan een solo-carrière. Hij trouwde er met Yeni Anikulapo-Kuti, de dochter van de legendarische Fela Kuti en bracht zijn eerste single 24 Hours In A Disco uit. De single werd uitgebracht in Engeland en Amerika en de albums Feeling So Good en Feelin’ Alright waren grote hits in Nigeria.
Na de release van deze twee albums was hij alweer gescheiden van Yeni en vertrok hij naar Amerika.

Cocaïne en heroïne
In Amerika bleek hij gevoelig te zijn voor cocaïne en heroïne, het was het begin van een lange en pijnlijke neerwaartse spiraal. Hij vergooide zijn fortuin aan drugs en op een zeker moment kostte zijn gewoonte hem $ 5000 per dag. Brak en berooid keerde hij terug naar Ghana om tegen zijn verslaving te vechten. In 2003 zorgde Hugh Masekela ervoor dat hij in een rehab-faciliteit in Zuid-Afrika terecht kwam, maar helaas viel Kiki terug in zijn slechte gewoonte toen hij weer eenmaal terug was in Ghana. Een jaar later werd hij dood aangetroffen in het toilet van een kerk. Hij stierf aan drugs- en aids-gerelateerde complicaties, nog maar 47 jaar.

Kiki Gyan deed roem en bekendheid op in het westen, ruim voordat de term ‘wereldmuziek’ zijn intrede deed. Het is wederom dankzij Soundway dat we zijn inbreng in de Afrikaanse muziek niet vergeten.

Bestel 24 Hours In A Disco 1978-82 online

Eén reactie op “Recensie: De opkomst en ondergang van Kiki Gyan