Recensie: De donkere straten van Cairo

Miriam Grootscholten. Ex-politieman Makana wordt ingehuurd door een van de machtigste mannen van Cairo, Saad Hanafi. Zijn pleegzoon en oogappel, de topvoetballer Adil Romario wordt vermist. Aan het begin van de zoektocht ontmoet Makana in zijn favoriete restaurant een verwarde Britse vrouw, die ieder jaar naar Cairo komt om haar dochter te zoeken. De verdwijning van dit meisje, zeventien jaar geleden, en die van de topvoetballer hebben met elkaar te maken, zo ontdekt Makana al snel. Maar hoe?

Hoofdpersoon Makana is van het soort dat we vaker tegenkomen in thrillers: man van middelbare leeftijd, rokend, drinkend, onafhankelijk en met een vaag verleden. Parker Bilal introduceert hem als volgt: `Omdat hij in wezen toch een optimist was, vond Makana het altijd een goed begin van de dag als hij `s ochtends wakker werd en hij dreef nog’, verwijzend naar het bouwsel waarop hij woont. Het zijn dit soort zinnen die een thriller het predicaat `literair’ verschaffen. Soms is die benaming een beetje pedant maar niet in dit geval. Parker Bilal is pseudoniem voor Jamal Mahjoub, geboren in Londen en opgegroeid in Soedan, die al een aantal goed ontvangen romans op zijn naam heeft. Dit is zijn eerste thriller en het tweede Makana avontuur komt binnenkort in het Engels uit.

Parker Bilal weet meeslepend te schrijven, het boek is een echte page-turner en zo hoort dat ook bij een thriller. Het decor is het hedendaagse Cairo waarin fundamentalistische leden van de Moslim broedergemeenschap de strijd aangaan tegen de gematigde bevolking en grip op de hele samenleving proberen te krijgen. De moslimbroeders zijn ongeletterde mannen met baarden en ze hebben te maken met het duistere verleden van Makana. Langzaamaan wordt daar steeds meer van duidelijk. De sfeer is goed voelbaar, soms beklemmend, dan weer lichtvoetig. Het decor waarin het verhaal zich afspeelt is zo beschreven dat de lezer het voor zich ziet: de gammele boot waarop Makana woont met voornamelijk boeken als bezit. De stratenwirwar van Cairo, het morsige restaurantje van de gemoedelijke Ali Aswani waar Makana kantoor houdt en de woestijn die doorkruist wordt op weg naar de kust waar de meedogenloze Rus Vronsky woont, die probeert het imperium van Hanafi kapot te maken. Het verhaal bestaat uit meerdere lagen maar die zijn, net als het aantal personages, overzichtelijk. Maar wat is het werkelijke gezicht van de hoofdrolspelers en wie heeft welk belang? En vooral: waar is Adil Romario? Het einde is goed uitgewerkt en verrassend: dit doet uitzien naar de tweede Makana!