Recensie: Dag Afrika

Miriam Grootscholten. Een bundel eerder verschenen stukken van Marcia Luyten over Afrika. Als diplomatenvrouw woonde ze een aantal jaren in Oeganda en Rwanda en ze typeert zichzelf als een bescheiden Afrikakenner.

Met dit boek wil ze laten zien hoe de blanke man van het toneel aan het verdwijnen is in Afrika. Waar hij begon als koloniaal en later hulpverlener werd, is nu niet veel meer mogelijk dan zakenman te worden. Maar hij weet veelal niet hoe het er werkt.

De stukken in deze bundel lopen inhoudelijk en wat kwaliteit betreft nogal uiteen. Met bovengenoemd thema hebben ze lang niet allemaal iets van doen. Journalistieke bijdragen als de reportage over het geweld in Karamoja en het interview met Paul Kagame van Rwanda steken uit boven de rest. Schrijnend is het korte verhaal over de docent uit Burundi, die naar Nederland vluchtte en nu niet weet hoe snel hij terug moet naar Afrika. Asiel aanvragen in Nederland is helaas in de meeste gevallen nog steeds een erg slecht idee.

De achterflap belooft dat het boek toegankelijk is voor beginners en analytisch interessant voor Afrikakenners. Luytens analyse over ontwikkelingshulp snijdt op zich wel hout. Door het feit dat ze econoom Dambisa Moyo, auteur van Dead Aid, tot twee keer toe op de hak neemt, ondermijnt ze echter haar eigen geloofwaardigheid. Als `beginnend Afrikakenner’ moet je met meer inhoudelijke argumenten komen dan dat Moyo steken laat vallen en stilettohakken en Chaneljasjes draagt. Het her en der plaatsen van uit hun verband gerukte citaten, zoals bijvoorbeeld de losse zin uit Publieke Werken van Thomas Roosenboom, maken de betogen ook niet sterker.

Voor beginners zijn de verhaaltjes over konijnen en slangen in de tuin van de diplomatenwoning en de onmacht om haar kind uit te leggen waarom het buurmeisje zo arm is misschien wel leuk. Voor Afrikakenners schiet dit boek, met de overigens geweldige coverfoto van Sven Torfinn, tekort.